Przejdź do głównej zawartości

Wegańska drożdżówka z dynią.

Dla tych którzy jeszcze nie wiedzą, ogłaszam : UWAGA, UWAGA! Mamy sezon na dynię!
O! I jeszcze to: dynia jest cudowna! 
A gdy dodamy ją do ciasta drożdżowego sprawia, że staje się ono bardziej aksamitne, puszyste, po prostu fenomenalne!
Nie ma na co czekać! Moją ulubioną wersją jest ta ze śliwkami lub wiśniami, dlatego napisałam w przepisie, żebyście użyli własnie ich, ale z powodzeniem możecie też użyć: malin, jagód, borówek, gruszek, porzeczek, agrestu i co tylko Wam przyjdzie do głowy. Istnieje też opcja jeśli nie chcecie pomijać owoców a nie macie ich w domu lub w sklepie były tylko brzydkie i ich nie kupiliście to można ciasto posmarować dżemem lub powidłami i wtedy zasypać to kruszonką (opcja awaryjna ale też pyszna, zapewnia odrobinkę wilgoci dla równowagi). Inaczej będzie trochę sucha. Kurkuma jest przeciwzapalna i ma cudowny kolor, w połączeniu z dynią powstaje coś niesamowitego.  Jest to chyba jeden z bardziej absorbujących przepisów na moim blogu, wreszcie coś innego niż "wrzuć do garnka wymieszaj i czekaj, aż będzie pyszne", ale nie bójcie się to nadal nie jest mocno skomplikowane i przy odrobinie uwagi wyjdzie każdemu, wystarczy spróbować.
Gwarantuję, że jak zrobicie raz to już wpadliście! 
Mam nadzieję, że jeszcze Wam się dynie nie przejadła. 
Próbujcie! 




DROŻDŻÓWKA Z DYNIĄ 

Składniki: 
Ciasto:

  • 400g upieczonej dyni hokkaido
  • 350g mleka roślinnego
  • 50g cukru
  • 40g drożdży
  • 25g oleju roślinnego
  • 600g mąki przennej
Kruszonka:
  • 50g mąki przennej
  • 50g drożdży
  • 15-25 g oleju roślinnego
  • płaska łyżeczka kurkumy
  • 1/2 łyżeczki przypraw korzennych
śliwki lub wiśnie 


Sposób przygotowywania: 

  1. Drożdże rozcieramy łyżką w misce z cukrem, aż się rozpuszczą i powstanie słodka ciecz. 
  2. Upieczoną dynię blendujemy z mlekiem roślinnym i odrobinę ogrzewamy (chyba, że dynia była ciepła)
  3. Łączymy ze sobą dynię z mlekiem i ciecz drożdżową, odstawiamy na około 15 minut.
  4. Kiedy masa zacznie się pienić dodajemy ją do dużej miski razem z resztą składników, mieszamy, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na około 30 minut. 
  5. Kiedy czekamy, aż ciasto wyrośnie kroimy owoce i robimy kruszonkę : wszystkie składniki po prostu ugniatamy ze sobą palcami. 
  6. Jak ciasto wyrośnie trzeba uderzyć w nie mocno, zaciśniętą pięścią, jeszcze raz wyrobić (czasem trzeba w tym momencie dodać jeszcze trochę mąki) i przełożyć do formy wysmarowanej olejem lub wyłożonej papierem do pieczenia. 
  7. Na cieście układamy owoce i zasypujemy je kruszonką, wstawiamy do nagrzanego piekarnika nastawionego na 190 stopni i pieczemy przez 35-45 minut. 
Jak się upiecze nie wyciągajcie go od razu z piekarnika bo opadnie, najlepiej uchylić drzwiczki i zaczekać 10 minut, dopiero wtedy wyciągnąć. Najlepiej też oczywiście poczekać z krojeniem aż wystygnie! Wiem, wiem to strasznie trudne, ale możemy też potraktować to jako wspaniałe ćwiczenie cierpliwości.  
A jeśli chodzi o dynię to kroję ją w kostkę i piekę około 15-20 minut w 180 stopniach i tak powstaje dynia pieczona
A no i ja się stosuję do zasady, że jak pracuję z drożdżami to wszystkie okna w domu muszą być zamknięte żeby ich nie przewiało, może to nie potrzebne jednak moja mama tak robiła to i ja tak robię i tyle. 


Smacznego!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mleko kokosowe.

Dzisiaj wpadam do Was na szybko bo i przepis będzie ekspresowy. Niby zima do nas jeszcze nie przyszła ale wieczory mamy już chłodne. Ostatnio naszła mnie ogromna ochota na kakao ale w lodówce żadnego mleka roślinnego nie było widać, a jak wiadomo bez mleka to nie kakałko. Całe szczęście paczka z przedświątecznymi zapasami już do mnie dotarła a w niej wiórki kokosowe i siemię lniane. Długo się nie zastanawiając zabrałam się do roboty. Nastawiłam co trzeba i zanim się obejrzałam  piłam już pyszne kakao. Mam nadzieję, że i Wam zasmakuje. Zacznijmy jednak od podstawy tego pysznego napoju czyli mleka kokosowego ! Jeśli uda Wam się nie wypić wszystkiego od razu to możecie zaobserwować, że po nocy spędzonej w lodówce zacznie się rozwarstwiać. Warstwę górną (tę bardziej gęstą / tłustą ) można spokojnie ubijać na sztywną bitą śmietanę. Jestem pewna, że jak spróbujecie to już nigdy nie kupicie mleka kokosowego w sklepie, zwłaszcza, że moja propozycja kosztuje około 4 zł za litr plus na prawdę ch

Buraczane kimchi!

Bardzo zdrowe, jak wszystkie kiszonki, genialne dla naszego układu pokarmowego ale też dla immunologicznego! Działa trochę jak syrop z cebuli, który robiła mi moja mama gdy jako dziecko byłam chora. Szybko stawia na nogi, idealne na ten okres kiedy niby już ciepło i lato ale tak na prawdę trochę wieje i w jednej chwili pocimy a równocześnie nas obwiewa. O tym, dlaczego warto jeść buraczki w każdej postaci pisałam już  tutaj , dodam jeszcze tylko, że jedzenie buraczków również odczuwalnie poprawia wydolność organizmu. A jeżeli chodzi o smak to jest trochę ostre, trochę kwaśne a dzięki burakowi i marchewce również słodkie! Po prostu FENOMENALNE. Sprawdzi się genialnie do  sałatki z jarmużu , ale też to talnie polecam tak po prostu zwyczajnie z puree ziemniaczanym!    BURACZKOWE KIMCHI Składniki: 1 duży lub dwa małe buraki 1 kapusta pekińska 1 cebula 1 ząbek czosnku 1 marchewka 1 łyżka cukru  1 łyżeczka papryki wędzonej 5 łyżek so

leniwe kopytka z dynią

Są przepyszne i delikatne, rozpływają się w ustach, można jeść je na słodko z syropem klonowym lub powidłami. Można też na wytrawnie, same w jakimś sosie, np. pieczarkowym albo z  pulpecikami . W całej procedurze przygotowania kluczowe jest przeciskanie przez praskę, trzeba to zrobić na gładko, wtedy kopytka będą same wskakiwać do buzi. Tofu zapewnia im subtelną miękkość a dodatek dyni nadaje śliczny żółciutki kolor. Kopytka to też dobry sposób żeby zużyć ziemniaki które zostały z poprzedniego obiadu, chociaż u mnie w domu to się raczej rzadko zdarza żeby jakieś ziemniaki zostały. Jak już je przygotujemy możemy zjeść od razu na ciepło lub zostawić na później i albo ponownie zagotować albo odsmażyć. KOPYTKA LENIWE Z TOFU I DYNIĄ Składniki:  kostka tofu 500 g ziemniaków 200 g dyni 100 g mąki pszennej 50 g mąki ziemniaczanej szczypta soli Sposób przygotowania:  Ziemniaki i dynię ugotować. Dokładnie przecisnąć przez praskę razem z tofu Dodać mąki i sól. Z powst